Sejarah IRC


Share on :
Materi kali ini adalah "Sejarah IRC" sebenarnya ini bukan materi dari kuliah tapi ini saya jadikan materi dalam blog saya karena sayapun sedang mempelajari IRC dari dasar dan postingan ini di dedikasikan untuk mereka yang belum ataupun baru mengenal IRC.



Sebelum kita memulai mempelajari sejarah IRC kita akan mempelajari terlebih dahulu tentang apa itu IRC dan kemudian kita bisa mempelajari IRC lebih dalam lagi.

Apa itu IRC?

IRC (Internet Relay Chat) menyediakan suatu cara untuk berkomunikasi secara langsung dengan orang-orang di seluruh dunia. Terdiri dari bermacam-macam "network" (jaringan atau "nets") IRC server, mesin-mesin untuk menghubungkan pemakai dengan IRC. Nets yang terbesar adalah EFnet (IRC net yang pertama, yang kadang-kadang memiliki lebih dari 32000 pengguna IRC dalam satu saat), Undernet, IRCnet, DALnet, NewNet.

Sang pengguna (Anda misalnya) memiliki suatu program (yang disebut "client") untuk menghubungkan Anda dengan suatu server dari salah satu IRC nets tersebut di atas. Server-server tersebut yang anak menghantarkan informasi-informasi ke dan dari satu server ke server yang lain di dalam net yang sama.
Client-client yang direkomendasikan:

  1. UNIX/Shell: ircII
  2. Windows: mIRC or PIRCH
  3. Macintosh: Ircle

Harap Anda membaca dokumentasi-dokumentasi yang ada mengenai client Anda.

Sekalinya Anda berhubungan dengan salah satu IRC server dalam suatu IRC network, Anda dapat bergabung ("join") dengan salah satu "channel" dan berkomunikasi dengan orang-orang yang ada di dalam channel tersebut. Di dalam EFnet ada lebih dari 12000 channel yang masing-masing memiliki keunikan dan topik tersendiri. Percakapan yang terjadi bisa merupakan percakapan umum ("public", di mana semua orang yang sedang berada di dalam channel tersebut dapat membacanya) atau pribadi ("private", antar dua orang yang bisa saja tidak di satu channel yang sama). IRC bukanlah suatu "permainan", dan saya sangat menganjurkan agar Anda saling menghormati satu dengan yang lain seperti halnya Anda bertemu muka dengan orang-orang tersebut (segala sesuatu dapat terjadi walaupun Anda tidak bertemu secara langsung).

Untuk selengkapnya IRC untuk pemula dapat mengunjungi situs "http://www.arjuna.net/irc/new2ircIna.htm" yang sudah berisikan beberapa bacaan yang merupakan dokument asli dari "http://www.irchelp.org/irchelp/new2irc.html" sehingga tentu ini akan menjadi link referensi yang cukup terpercaya.

Sejarah IRC


IRC bermula sejak penciptaannya oleh Jarkko Oikarinen pada tahun 1988. IRCnet merupakan Rangkaian IRC yang pertama dan merupakan revolusi baru untuk orang berkomunikasi antara satu sama lain di seluruh dunia. Selepas beberapa ketika, timbul pula masalah konflik dalaman dan beberapa pelayan terputus dari IRCnet dan membentukkan Rangkaian baru iaitu EFnet (Eris Free Network) yang merupakan Rangkaian IRC yang paling lama dan terbesar yang masih wujud. Ini adalah bagian dari sejarah IRC.

Oleh kerana bilangan pengguna yang besar di Rangkaian IRC EFnet (maksimum pengguna sebanyak 7,000 merupakan jumlah besar pada masa itu), timbul pula masalah putus rangkaian dan menyebabkan gangguan operasi rangkaian.

DALnet ditemui pada Julai 1994 (pada hari jadi Dalvenjah yang jatuh pada hari itu) sebagai Rangkaian IRC alternatif untuk mengatasi masalah- masalah yang dihadapi di EFnet. Tidak lama kemudian, DALnet telah menjadi salah satu rangkaian IRC yang popular dengan bilangan pengguna yang meningkat.

Kebangaan DALnet selain daripada semangat ramah mesra, Servis (yang rangkaian IRC lain tidak punyai dan dicipta oleh DALnet) adalah kekurangan masalah ‘lag’ dan putusan rangkaian. Sebagai contoh, seorang Pentadbir Pelayan (Server Administrator) menukar routing pelayannya ke hub lain kerana beliau berpendapat ‘lag’ 2 saat adalah terlalu besar. Pada masa itu, semua pengguna kenal sesama antara mereka dengan purata 150 pengguna.

Banyak faktor mempengaruhi perkembangan DALnet dan salah satu daripadanya ialah dengan penghasilan klien IRC untuk Windows: mIRC. Pada masa itu, tidak terdapat banyak klien IRC untuk Windows. Sebelum muncul Windows95, kebanyakkan pengguna menggunakan klien UNIX.

mIRC memberi sumbangan besar kepada pembangunan DALnet kerana ia merupakan salah satu rangkaian IRC yang awal yang pelayan- pelayannya tersenarai dalam senarai pelayan/ rangkaian secara ‘default’. Dalam perintah dengan mengikut abjad, DALnet terletak sebelum EFnet, Undernet dan Rangkaian IRC besar yang lain. Dengan ini, pengguna IRC baru yang menggunakan mIRC akan menggunakan pelayan/ rangkaian pertama yang tersenarai dalam klien IRC itu dan menyebabkan jumlah pengguna yang besar ke DALnet.

DALnet pula berbangga dengan bilangan pengguna yang meningkat. DALnet mengambil seberapa banyak langkah yang bisa untuk memberi khidmat bantuan dengan menampung pengguna baru seberapa banyak yang mereka bisa. Ramai pengguna mengunjungi DALnet dan sebelum akhir tahun 1995, satu rekod telah dicapai dengan bilangan pengguna sebanyak 1000 secara berterusan.

Ini memang sesuatu yang menggembirakan untuk DALnet tetapi seperti dalam realiti kehidupan, DALnet juga mengalami beberapa masalah pada tahun 1996. Antaranya ialah ‘lag’ dan putus rangkaian yang tidak pernah dihadapi. Disebabkan oleh bilangan pengguna yang besar, DALnet bukan lagi seperti dulu “family network” dimana semua kenal antara satu sama lain. Tambahan pula, Servis DALnet mempunyai fungsi akill tetapi tidak mempunyai koordinasi untuk sistem ini. Dengan ini, Pasukan KLine dibentuk.

Pada masa itu, jika didapati channel yang bermasalah atau berhubung kait dengan aktivitas yang bertentangan, ia akan ditutup dan dikunci. Kini, bilangan pengguna semakin bertambah dalam rangkaian IRC ini. Kebanyakkan kebijaksanaan masih kekal dan berkuatkuasa dan hanya dengan bukti yang kukuh dan penyiasatan rapi, tindakan bisa diambil. Kita juga akan memastikan tindakan akan dikenakan kepada pesalah itu.

Pada masa itu, dimana hanya terdapat 7 pelayan, semua keputusan major dibuat dengan cara mengundi yang dikendalikan oleh semua pentadbir pelayan. Setelah kembangnya Rangkaian DALnet, ia agak menyukarkan dan disinilah Lembaga Eksekutif dibentuk: JoelKatz, Kestral, MirclMax, Sentinele, Webmaster, Aetobatus dan WillRiker; bersama dengan Dalvenjah sebagai CEO. Beberapa pasukan (unit) dibentuk juga untuk mencapai matlamat DALnet mengikut keperluan rangkaian dan penggunanya.

Sedikit demi sedikit, DALnet berkembang dan juga membantu dalam pembangunan teknologi penyelenggaraan pelayan IRC.

Tujuan Servis dibentukkan pada tahun 1995 adalah untuk memberi pengguna keistimewaan untuk mengawal kehadiran mereka tanpa ketakutan pengambilan alih channel atau diganggu. Seperti yang dinyatakan tadi, DALnet adalah rangkaian IRC yang pertama untuk menggunakan Servis yang diguna hari ini.

Rangkaian IRC DALnet terdiri daripada pelayan yang disambung antara satu sama lain melalui hub yang merupakan sejenis pelayan yang bileh mengawal blok informasi yang besar dan juga menyokong pelayan kecil yang dikenali sebagai dedaun. Kesemua pelayan ini disambung dan membentuk satu rangkaian yang mengandungi ‘chat rooms’ yang dikenali sebagai channel.

Ada masa juga dimana berlakunya beberapa perkara yang tidak diingini. Pada satu masa, akill*!*@*.* diletak secara tidak sengaja dalam 2 kes berasingan: sekali oleh Dalvenjah dan yang kedua oleh Mittens. Orang yang mengambil langkah untuk mengelakkan berlakunya kejadian seperti itu juga kadangkala membuat kesilapan tetapi yang pentingnya, semua belajar dari kesilapan itu dan beberapa langkah telah diambil untuk mengelakkanya berlaku lagi. Sejak itu, penetapan akill*!*@*.* tidak dapat ditetapkan lagi.

Ramai orang telah lawat DALnet , termasuk beberapa celebrities . Celibrity pertama yang melawat DALnet ialah BB King, Lagenda Jazz, untuk sesi soal jawab pada hari Selasa , Januari 16, 1997 pada 19:30 EST dalam #jazzirc .

Tito Puente juga telah mengadakan satu persidangan dalam #jazzirc pada hari Selasa , Februari 13th pada 19:30 EST . Wes Craven , pengarah siri popular Screams, lawat pada April 20. Ada juga lawatan lain dan masa kini , Unit Peristiwa dibentuk untuk dikelolakan seperti peristiwa ini atau kelas umum untuk pengguna DALnet.

Ketika rangkaian itu berterusan tumbuh, ia telah diputuskan bahawa satu IRCD baru {program pelayan) harus di cipta dan akhirnya DALnet tukar dari Dreamforge ke Bahamut (dikenali sebagai dfhybrid pada permulaan) dalam bulan Jun 1999 .

Dreamforge mengalami kesusahan disebabkan semakin banyak di bisa hadapi itu akibat tambah jumlah punya pengguna; ia ada batasan banyak . Timbullah idea adalah ke mula memakai itu kod kembangkan oleh EFnet, bagaimanapun dengan banyak perubahan itu adalah perlu ia ke dengan kejayaan bekerja pada DALnet . ini adalah kelahiran itu punya Bahamut . White_Dragon, lucas, Raistlin_Majere, Rakarra dan banyak VIP lain, dan masih, dengan berat terlibat projek ini . IRCD baru ini membisakan pelayan untuk urus pengguna beribu-ribu sedangkan mereka bisa sahaja ambil biasanya ke sebelum 2000. Informasi selanjutnya pada Bahamut bisa didapati di http ://bahamut.dal.net.

Pada 22 Mac 2000, Dalvenjah menyerahkan kedudukan tugas CEO itu (ketua pegawai eksekutif) kepada taz , disebabkan oleh kehidupan benar pertimbangan yang buat ia menyukarkan untuk beliau untuk hadiri ke DALnet yang sebanyak diperlu . Dalvenjah buat satu pekerjaan yang mengkagumkan , dan taz meneruskan tradisi itu. taz menyerahkan tugasnya kepada MirclMax pada awal Januari 2003 dengan jawatan yang baru iaitu Pengarah Operasi Rangkaian (DNO) dan tidak lagi menggunakan jawatan CEO dan COO dan MirclMax memegang jawatan DNO hingga hari ini.

Kini, dengan sepuluh tahun dengan jumlah rekod pengguna paling tinggi sebanyak 140,000 pada satu masa dan masih berkembang dengan memberi Servis yang terunggul untuk semua.

Untuk selengkapnya seputar sejarah IRC bisa mengunjungi link dibawah ini sebagai bahan referensi dari blog si galau "http://nibiru.blogdetik.com/2009/07/03/sejarah-irc/".

http://www.arjuna.net/irc/new2ircIna.htm
nibiru.blogdetik.com/2009/07/03/sejarah-irc/


on

1 comment

1 comment

Leave a Reply